Nový webový portál za desaťtisíce od daňovníkov. Turistov má lákať predražená prezentácia krajiny (Aktualne.sk)

Ak predsa len podnikatelia v turistickom ruchu považujú za dôležité mať štátnu pečiatku na takejto stránke, mali by taký spoločný projekt pripraviť na vlastné náklady. Nevidíme dôvod, aby daňoví poplatníci takto prispievali na propagáciu aktív súkromných podnikateľov, povedal k téme nového webu dňa 25.1.2014 Radovan Ďurana z INESS.

Nový webový portál za desaťtisíce od daňovníkov. Turistov má lákať predražená prezentácia krajiny (Aktualne.sk)

Slovenská agentúra pre cestovný ruch si začiatkom roka inovovala webový portál. Za prezentáciu Slovenska zaplatila 20-tisíc eur. Odborníci hovoria o štandardnej úprave webu, ktorá by v tomto prípade mohla byť veľkým plytvaním aj vašich peňazí.

 Nadmerne vysoká suma patrí vylepšenému Národnému portálu Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR), ktorá je objednávateľom zákazky. Podľa Centrálneho registra zmlúv mala webový portál vytvoriť spoločnosť Null s.r.o. Konečná suma predstavuje hodnotu 20-tisíc eur. Vynovenú stránku nájdete na nasledujúcom odkaze: http://slovakia.travel/
Tisícový web pre zahraničných turistov

Podľa odborníkov z IT oblasti, ktorých sme oslovili, je aj pri zohľadnení všetkých aspektov, na ktoré sa musí pri tvorbe internetového portálu prihliadať, cena pridrahá.

„Či už išlo o klientelizmus alebo nie, na to nech si vytvorí názor každý sám, ale jednoznačne ide o prípad predražovania. Hlavne, ak prihliadneme na fakt, že išlo o zakúpenú šablónu, ktorá sa dá na nemenovanom zahraničnom portáli kúpiť za sumu 15 amerických dolárov, potvrdil grafický dizajnér Filip Raušlo.

 Grafik ohodnotil samotný portál vrátane implementácie do hostingového prostredia na sumu najviac 2000 eur. „V tomto prípade hovoríme o implementácii už napísaných textov a vyfotených scenerií do už zakúpenej šablóny. Čiže už aj suma, ktorú som sám uviedol je nadsadená,“ dodáva.

Samotná stránka pritom nemôže priniesť obsah, ktorý by si zahraniční, či domáci turisti už nemohli dohliadať na iných stránkach.

„Ak predsa len podnikatelia v turistickom ruchu považujú za dôležité mať štátnu pečiatku na takejto stránke, mali by taký spoločný projekt pripraviť na vlastné náklady. Nevidíme dôvod, aby daňoví poplatníci takto prispievali na propagáciu aktív súkromných podnikateľov,“ vysvetlil Radovan Ďurana z INESS.

Nie prezentácia krajiny, ale informačný portál

Takto reagovala Agentúra na dotazy o vynovenom webe. Presnejšie podľa hovorcu SACR Martina Šebestu v tomto prípade nejde o vynovenie, ale celkovú zmenu systému webových prezentácií. Predchádzajúci portál pochádzal z roku 2005 a bol už vraj neprehľadný. Čo viac, nový web vraj šetrí peniaze. „V roku 2010 platila SACR za prevádzkové služby viac ako 510-tisíc eur ročne. S novým portálom, ktorý prináša radikálnu systémovú zmenu, drasticky klesli poplatky na 10-tisíc eur ročne,“ dodáva.
Giganti verzus piráti: Weby s nelegálnym obsahom chcú odrezať od reklamy

A čo tento nový web dokáže? „Umožňuje neustále aktualizovanie a inovovanie informácií, obsahuje množstvo filtrov vrátane modulov na zobrazenie aktivít v okolí a oproti predchádzajúcemu portálu je jeho výhodou aj responzívny dizajn, ktorý sa prispôsobuje veľkosti obrazovky,“ opisuje hovorca. Pričom upozorňuje, že nemožno porovnávať jednoduchú firemnú stránku vytvorenú zo šablóny a komplexný informačný portál ako je ich.
Prípady predražených webov

V tomto prípade nejde o jediný prípad. Už minule sme informovali o vyše 46 tisícom webe Transpetrolu. Nezrovnalosti neboli len v cene, ale i samotnej zmluve. Tarnspetrol vtedy argumentoval, že zákonné povinnosti boli splnené.

K podobnému prípadu došlo v roku 2011, kedy si Slovenská národná galéria objednala internetovú stránku za 25-tisíc eur, za čo sa na ňu zniesla vlna kritiky.

Andrea Mačošková

Aktualne.sk, 25.1.2014

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards