Market Finesse 2/2023
Nedokážem to vydržať, preto to spomeniem hneď tu v úvode: v INESS sme predstavili snáď najdôležitejší reformný materiál v oblasti vzdelávania za uplynulých 20 rokov. Tak a teraz pekne poporiadku.
50 najhorších škôl na Slovensku nenaučí deti základné gramotnosti, ako im pomôcť?
Na Slovensku je 50 základných škôl, kde sa vzdeláva 20-tisíc detí, ktoré sa za 9-10 rokov nenaučia poriadne čítať, písať ani počítať. Napriek tomu, že absolvovali približne 10-tisíc vyučovacích hodín. V našej novej publikácii Ako prelomiť ľady v školstve do hĺbky rozoberáme, čo vieme o týchto školách a navrhujeme nový postup, ako týmto deťom pomôcť.
Štát dlhodobo zlyháva vo vzdelávaní žiakov zo znevýhodneného prostredia
Viac ako 10 000 obzvlášť zraniteľných detí sa vzdeláva na školách, ktoré dosahujú výsledky zodpovedajúce pätorke.
Po bitke je každý generál
Každý z nás isto videl nejaký film z prostredia armády, kde ostrieľaný seržant vrieska na vojaka v pozore. Ten to stoicky znáša, pretože v armáde má nadriadený vždy pravdu.
Prečo chcieť menej pomoci od štátu
O tom, čo by mal štát robiť a čo nerobiť, sa viedlo nespočetné množstvo diskusií. Zjednodušene môžeme diskutujúcich rozdeliť na dva tábory – tí, čo chcú od štátu viac „pomoci“, a tí, čo chcú hlavne pokoj. Kam by ste zaradili farmárov?
Prečo sa priaznivci Degrowth mýlia
Nedávno obehla česko-slovenské médiá a sociálne siete téma „Degrowth“. Voľne to môžeme definovať ako názorové hnutie, podľa ktorého je neustály ekonomický rast škodlivý pre planétu a mal by byť v ľudskej spoločnosti nahradený „sociálnymi a ekologickými cieľmi“.
Lepšie školy - Pomôž riaditeľom, zachrániš školstvo
Prečo sa pri reforme školstva sústrediť na riaditeľov škôl.
Ekonomická olympiáda pre základné školy - prihlasovanie
INESS – Inštitút ekonomických a spoločenských analýz prichádza v školskom roku 2022/2023 s Ekonomickou olympiádou pre základné školy. K tomuto kroku sme sa odhodlali na základe šiestich rokov skúseností s Ekonomickou olympiádou pre stredné školy a častých otázok učiteľov, ktorým na základných školách takýto projekt chýba. Cieľom súťaže je posilniť ekonomické a finančné vzdelávanie mladých ľudí.
O celé testovanie, počnúc otázkami až po vyhodnotenie sa postaráme v INESS. To znamená, že pedagóg vystupuje iba ako koordinátor súťaže a dozor počas testu. Prihlasovanie do olympiády nájdete tu ako aj nižšie v tomto texte.
Sola scriptura a konkurenčný boj o dušu vyústil v pandémiu gramotnosti
Predstavte si, že ste roľník zo 16. storočia. Od rána do večera pracujete na poli alebo statku. Pracovali tak vaši rodičia a aj rodičia ich rodičov. A budú tak pracovať aj vaše deti. Prečo by ste ich mali poslať do školy učiť sa čítať a písať? Verejné školstvo neexistuje a malá škola, ktorú neďaleko otvorili, vyberá poplatky. Okrem finančných nákladov má vzdelanie aj náklady obetovaných príležitostí. Kto sedí a učí sa, ten nestojí a neobrába pole.
4-dňový pracovný týždeň nie je politická téma
V pravidelných cykloch sa objavujú správy o tom, ako niekde ľudia pracovali kratšie, vyrobili rovnako veľa, dostávali toľko isto a všetko dobre dopadlo. Komentovanie štúdií skúmajúcich štvordňový pracovný týždeň je mediálny evergreen. Ľudsky rozumiem príťažlivosti tejto témy. Ekonomicky však musím varovať pred jej zlou interpretáciou a nesprávnymi odporúčaniami.