Ako prelomiť ľady v školstve
Televízia JOJ odvysielala dňa 26.3.2023 vyjadrenie analytika Róberta Chovanculiaka ku možnostiam zmeny vzdelávania na školách ktoré nenaučia gramotnosť.

Róbert Chovanculiak, INESS:
„Tieto deti žijú v špecifickom prostredí a nachádzajú sa častokrát práve v marginalizovaných rómskych komunitách. Ako riešenie vidíme koncept takzvaných autonómnych, respektíve charterových škô, čo sú školy, ktoré sa v zahraničí špecializujú práve na pomoc takýmto deťom, ktoré prichádzajú z generačnej chudoby. Tie úspešne fungujú napríklad v Spojených štátoch amerických, Kanade, Austrálii, Nemecku, Švédsku, Hongkongu, ale dokonca aj v Bulharsku. Veľkú voľnosť, má veľkú autonómiu v tom, ako bude vzdelávať, čo bude vzdelávať, ako bude tá škola vlastne manažovaná a výmenou za túto voľnosť musí byť zodpovedná za výsledky. Na 60 %-ách týchto škôl za poslednú dekádu neprebehla žiadna štátna školská inšpekcia.“