Novinári si môžu podať ruky s taxikármi

Noviny zažívajú najťažšiu dekádu vo svojej histórii. Výrazným spôsobom im poklesli tržby z inzercie a stratili kľúče od informačnej miešačky. Môže za to internet. Vďaka internetu si môžu zadávatelia reklám vybrať z viacerých možností, ktoré sú navyše často lacnejšie a cielenejšie ako tie novinové. A vďaka internetu sa môže z každého s prístupom na sociálnu sieť stať informačné médium.

Novinári si môžu podať ruky s taxikármi

Novinári nie sú jediní, komu sa takéto niečo stalo. Spomeňte si na taxikárov a ich protesty všade tam, kde prišiel Uber. Podobne aj hotelieri vo väčších mestách nemôžu zniesť turistov bývajúcich po domoch cez Airbnb a huckajú proti nim všetkých naokolo.

Odteraz si môžu novinári v Austrálii s oboma skupinami podať ruky. A to nielen čo sa týka osudu, ale aj zvolenej obrany. Spolu s politikmi prišli s návrhom zákona, podľa ktorého majú Facebook a Google začať platiť peniaze novinám za to, že uverejnia odkazy na ich články.

Politici a vlastníci novinových médií vysvetľujú tento nápad snahou o spravodlivé platenie za obsah. Ten tvoria novinári, ale údajne na ňom zarábajú internetové giganty. Problém s týmito tvrdeniami je, že ich vyvracajú reálne kroky samotných novinárov. Tí majú možnosť odstrániť svoje odkazy z Google, ale nerobia tak, lebo si vážia pozornosť, ktorá im z vyhľadávača plynie. A rovnako aj drvivá väčšina novín aktívne pridáva svoje odkazy na Facebook a zbiera na ňom lajky a zdieľania.

To znamená, že noviny aktívne a s radosťou prijímajú pozornosť a bezplatnú reklamu, ktorú im internetové spoločnosti prinášajú. No a teraz k týmto bezplatným službám chcú pridať aj vynútenú platbu. To je ako keby začal predajca automobilov od reklamnej agentúry pýtať peniaze za to, že sú jeho autá na billboarde. Zákon je dokonca napísaný takým spôsobom, že Facebook by mal platiť za každý odkaz, ktorý sa na ňom objaví, nech ho už pridá hocikto. Dokonca aj samotné noviny. „Perpetuum mobile“ na peniaze.

Nalejme si s majiteľmi novinových médií čistého vína. Toto je obyčajný pokus využiť politiku na zdanenie svojho konkurenta a zadotovanie svojho prežitia. Vo svete technologických zmien nie je takáto stratégia žiadna novinka. Ale pre spoločnosť, ekonomiku a právny štát je vždy lepšie, keď sa tradiční poskytovatelia služieb prispôsobia novým trendom, než keď proti ním bojujú bok po boku s politikmi. Zbytočne sa zamažú, rozšíria moc populistov a nakoniec im to aj tak v dlhodobom horizonte nepomôže. Nakoniec vždy vyhrajú tí, čo sa vedia najlepšie prispôsobiť.

A dnes vidíme, že sa už mnoho novinárov prispôsobilo. Aj na Slovensku máme úspešné pokusy o založenie novín a ich financovanie prostredníctvom predplatného. A momentálne začína byť tento model financovania populárny aj medzi blogermi a autormi newsletterov na platforme Substack. Kde sa už okrem iného presťahovalo aj množstvo úspešných novinárov.

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards